Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

21 oktober 2005

SÅ VADDE FREDA IGEN...

Emellanåt är jag lite dålig på att skriva; det kan gå flera dagar emellan. Jag har bara så mycket annat som jag behöver händerna till!

Främst att STIQA! Min stickperiod verkar ALDRIG ta slut, o det är ju för väl eftersom det enligt Ellis kommer att bli en VARGAVINTER!

Idag är jag mest glad över att jag har stickat klart min VITA TRÖJA (bild kommer när Stures matte kommer hem - kamerans mamma, alltså). Eller RESTAURERAT den, är väl en bättre beskrivning. Jag stickade den för JÄTTELÄNGE sen; typ 15 år! En vit Aran-tröja med flätor - mycket snygg, men det var en del saker på den som jag aldrig kom överens med o som jag nu har ändrat på:
  1. LÄNGDEN - dum mellanlängd. Jag ville ha den LÄNGRE o förlängde närmare 20 cm! Nu går den ner till mitt på låren istället
  2. HALSEN - dum ringning; ursprungligen nån sorts krage jag inte gillade o när jag tog bort den så blev den JÄTTESTOR i halsen o ingen kant i världen lyckades få ordning på den. Nu stickade jag om ringningen o gjorde en rätstickad kant istället
  3. RESÅRERNA - gjorde vridna resårer, men åt båda håll - inge snyggt. Petade upp dem o stickade även här en rätstickad kant istället

Det VAR rätt mycket pyssel o emellanåt kändes det som om det ALDRIG skulle ta slut, men jag BLEV klar! Jag slängde in den i tvättmaskinen igår kväll tillsammans med en del andra yllegrejer jag tagit fram, o nu hänger allt där o luktar ylligt o nytvättat! MUMMA!

Jag satte genast igång med nästa projekt, men det tog en stund att komma på VAD jag skulle välja mellan:

  • sticka klart ljusblå torgvantar i alpackaull som blir LJUVLIGT men är ett ELÄNDE att sticka i, mjukt o mesigt o smiter hela tiden
  • börja på den gröna tröjan jag visade häromdagen
  • kanske den RÅSA-randiga kofta jag hittade på en länk från Ellis
  • sticka klart den rosa/grå tröjan
  • sticka en vikingatröja; RAGNA i marin
  • göra nåt av det gula garnet
  • göra en halsduk till
  • eller nåt av alla andra 378 projekt som finns i pärmar, i datorn, på bordet, i mappar, på strykbrädan, i garnkorgen, i stickkorgarna...

Till slut valde jag att göra ett par BENVÄRMARE eftersom det var det jag behövde bäst. Bruna med råsa ränder.

http://garnstudio.com/sider/visoppskrift.php?d_nr=86&&d_id=35&&lang=se

En annan rolig grej var att jag igår upptäckte hur FENOMENALT bra det var att LYSSNA på en bok o sticka samtidigt! TV känns rätt tradigt - även om det går att sticka, men ibland behöver man titta på beskrivningen lika mycket som på TVn o då kinkar det till sig. Jag lånade GÅTAN av Marianne Fredriksson av min kamrat C, o det kommer att bli FLER böcker lyssnade på! Jag ska förutom att provgå nya tröjan såklart kila bort till BIBLIOTEKET; ett av mina favoritställen i Världen, o kolla utbudet.

Lägenhetsletandet går framåt, men folk är URUSLA på att höra av sig! Ibland tar det flera VECKOR! Alla kanske inte är lika entusiastiska som jag o dotten som precis ligger i startgroparna, men ändå! Men det är inget att göra nåt åt, bara att avvakta.

Så fort det dyker upp ett nytt objekt ropar vi till varandra "KOLLA, en NY!" o så kommer den andra springande. Eller så rings vi. Fast inte om hon är här förståss...

Nu ropar morgonsysslorna åt mig; bädda sängen, städa köket, borsta tanden, måla ögat o göra nåt åt håret. Håhå jaja... O sen MÅSTE jag göra nåt åt mina jeans! Sy på en kant; det går på ett ritsch-ratsch-filli-hoppsan. Jag vill BARA ha jeans.

1 kommentar:

Ellis sa...

Jag lyssnar ofta på bok medan jag syr eller stickar, det är perfekt! Det bästa av allt, liksom. :-)