Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

23 november 2005

Men den e ju så LITEN!

Idag var vi o tittade på ÄNNU en lägenhet; till mig. Eller ÅT mig... Hur säger man egentligen?

Nåväl, den lät (såklart) bra på pappret (annars skulle jag väl inte övervägt den, eller va?) o den VAR också bra; liten beskrivning:
  • 1½ rum varav ett avlångt rum mot gatan samt ½ rum innanför köket (med glasdörr mot detsamma) mot gården
  • parkettgolv i stora rummet (=ok) o JÄTTEFULA plastmattor i hall, kök o litet rum (=utbytbara)
  • helt ok badrum, stambytt m vitt kakel m grå bård (=ok till vilken färg som helst) o dessutom badkar
  • sjysst utsikt mot gatan; snyggt hus på andra sidan, bred gata, MÅNGA träd o dessutom en BALKONG (ok storlek) med sjöglimt av vattnet nere vid Norrmälarstrand - lilla rummet hade utsikt mot grön gård o sittbar fönsterbänk
  • i stora rummet fanns dessutom en FUNGERANDE ÖPPEN SPIS; MYCKET tjusig m liten etagerad avslutning upptill i svart sten
  • köket var INTE stambytt; men med gamla originalluckor, riktig diskbänk (rostfri alltså) samt gasspis (även om den var rätt gammal) - totalt sett rätt nergånget, men fullt möjligt att fixa till (=bättre än nyrenoverat o fult)
Den var SÖT helt enkelt.

Då hopar sig genast frågorna;
- kan man BO på Kungsholmen? (Polhemsgatan närmare bestämt)
- är värden besvärlig att ha att göra med? O på vilket sätt?
- kommer stambytet att innebära en JÄTTEHÖJNING av hyran?
- är det inte lite väl mycket trafik?
- hur MÖRKT var det egentligen i lägenheten o eftermiddagssol på balkongen; räcker det?
- står jag ut med parkettgolv?
- är det inte lite LITET med 50 m2?
- är det ett kap eller borde jag tacka nej?
- o är de intresserade av MIN?
- o kommer dotten att gilla den ANDRA lägenheten eller kräkas på den?

O HUR ska jag få plats?

Jag åkte såklart genast till TEKNISKA NÄMNDHUSET, eller snarare GICK (via Kronobergsparken vilken ligger precis i närheten =klart plus; dessutom måste man var man än bor i stan leta upp BÄTTRE gator att färdas på än huvudgatorna för att bespara sina lungor) o hämtade en RITNING över objektet.

Väl hemma fick jag pyssla o rita o klippa några nya bokhyllor o det FÅR faktiskt plats. Det blir såklart inte alls lika spaciöst som här, men what to do? O BÅDE balkong, öppen spis o badkar är nästan too good to be true...

Den får nog en 4:a... Jag törs inte riktigt sätta ut 5:or.

Vi får se hur det blir.

(Kurt says "GO FOR IT!")

5 kommentarer:

in-a-spacesuit sa...

in-a-spacesuit says "Don't go for it!" ;-) Låter på tok för pyttigt.

Elisabet sa...

Min dotter och måg bor på Rålambsgatan och stormtrivs med Kungsholmen!

Anonym sa...

Yeaah, that´s it! eller??

KURT

in-a-spacesuit sa...

Kungsholmen är vansinnigt trafikerat.
Stambyte kan bli vad som helst: modernt men mainstream kök, och en sjuherrans hyra.
*varning varning*

;-)

Josephine sa...

Jag skulle lagt farmors vackra trasmattor på ett parkettgolv. trafik oljud kan dus tänga ute iaf om nätterna med tjocka gardiner.
Låter ju jättemysigt.