Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

18 januari 2006

Det är en sån här gång

som jag inser VARFÖR jag säger till andra "att det var nog inte meningen" när det inte blir som man tänkt sig - det är för att jag själv ska komma ihåg det de gångerna då jag glömt det.

Ja, jo, det låter inte riktigt logiskt, men såhär då: Jag håller på o stickar en omlottkofta. En rosa. Jag har gjort klart ärmar, bakstycke o snart det första framstycket - dvs snart klar! Den blir JÄTTETJUSIG o verkar passa bra.

Nu uppstår situation 1 - garnet kommer inte att räcka. Vad göra? Beställa mer såklart, men färgbaden varierar så pass mycket att man bör köpa ALLT garn till samma tröja på en gång. Nåt som inte direkt ligger för mig; jag vill gärna testa lite först. En ärm eller så. Nåväl, inget oöverstigligt hinder - jag köper helt enkelt 1 hg till o stickar andra framstycket i det.

Då framkommer genast situation 2 - stickningen stämmer inte. Jag hinner inte maska av tillräckligt många maskor på framstycket (som sneddar) innan jag kommer upp till kragen. Det går INTE att göra nåt åt det. Jag har antagligen stickat för löst i förhållande till mönstret. Vad göra NU då? 2 alternativ:
  1. repa upp o sticka om på mindre stickor (framstycket först!)
  2. repa upp o göra nåt annat av garnet
Situation 1 har därmed löst sig.

Här känns det ett ögonblick rätt tradigt... :( Men det är DÅ som det dyker upp, när jag behöver det som ALLRA bäst - att "det kanske inte var meningen!" Jag kanske inte SKULLE göra en rosa omlottkofta av det där garnet, det kanske är ämnat för nåt BÄTTRE projekt! (Ämnat är väl ett underbart ord!)

Alltså lägger jag allt åt sidan, kokar mer te o stickar vidare på en löskrage till den blå tröjan - som blev VÄLDIGT bra.

Så var den saken ur världen. (Undras vad jag ska göra NU med allt det rosa?)

Inga kommentarer: