Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

14 januari 2006

Första avsnittet

Nu har jag börjat; kolla på mina DVD:ar (eller får man säga skivor utan att nån protesterar?). Mina AVSNITT, hursomhelst. (Det finns väl INGEN som har undgått att jag har köpt första säsongen av HERRSKAP OCH TJÄNSTEFOLK vid det här laget...)

O det var PRECIS sådär härligt som jag mindes det! Mr Hudson gick uppsträckt omkring o alla i hans närhet närmast stelnade till vid hans blotta uppenbarelse, Mrs Bridges ryade o huserade i köket, köksan Emily var (som alla husor uppenbarligen var på den tiden) lite allmänt korkad; tror på skrock o begriper nästan ingenting, Rose går med myndig min omkring o försöker få den nya husan Sarah att inrätta sig i ledet - vilket Sarah inte ALLS har nån lust med. Hon kliver GENAST över alla gränser; läser i lady Marjories te o stjäl en kyckling ur skafferiet. FY SKÄMS! Sådant går såklart inte för sig, men efter uppläxning av såväl Mr Hudson som Mrs Bridges kom det fram såväl tårar som en bekännelse av både tjuveri o analfabetism.

I vardagsrummet, fast det heter förståss nåt mycket tjusigare - vänta, ska jag kolla!

MORNINGROOM... to die for! (Måste GENAST döpa om alla mina rum till tjusigare namn!) Hursomhelst så stod där en soffa i cognacsfärgat läder draperat med ett leopardskinn samt en (ylle?)sjal i beige med rosa blommor på... Ett sånt där tillfälle när esteten i mig blir alldeles till sig; måste GENAST på nåt sätt förverkliga kombinationen! (Kanske ett brunt sängöverkast med kuddar i leopard + blomtyg?)

Nåväl... Det pratades MYCKET, speciellt nere i köket, o då det ej finns någon svensk text får man anstränga sitt öra för att höra (ofrivilligt rim). Jag pratar ju tämligen flytande, men det var ändå lite knepigt att få med alla ord; Mrs Bridges t ex pratar ju mycket om vad hon lagar o vad fläsklägg heter på engelska har jag ingen ANING om! Mycket av de substantiv som använder för över 100 år sen (första avsnittet utspelas 1903) finns ju numera bara på muséum o nånstans långt ner i våra gener. Men jag ÄLSKAR det! Jag hade nog GÄRNA levt på den tiden.

Men HÄRLIGT är det, o jag har 12 avsnitt kvar! Jag ska nogsamt suga på dem o det går faktiskt bra, eftersom det går år mellan varje - nästa utspelas t ex 1904. O VET ni vem som är med i ett av avsnitten o spelar THE SWEDISH TIGER; då värdefulla föremål börjar att försvinna...? (Avsnittet räknas till det ABSOLUT sämsta, dessutom! Haha...) Sven-Bertil Taube!

För att återgå till dagsordningen så har jag avverkat FYRA saker på att-göra-listan idag:
  1. rensat badrumsavloppet (nytt världsrekord i äckligt arbete)
  2. bakat bröd
  3. flyttat om stereohyllan
  4. tagit ner julkransen från dörren (sov gott, småtomtarna!)
Att-göra-listan har TRE kolumner; genast, efter det o senare. Nästan ALLA saker som står under GENAST är jättetråkiga, så jag brukar vara snäll o säga att såfort jag gjort EN sak ur den raden så får jag göra en ur EFTER DET-raden. Som belöning.

Nu ringer mitt bröd så jag måste gå o sätta på ugnen o fortsätta. Jag vill flytta på mitt skåp o sätta upp några hängare.

Good afternoon to you, ladies and gentlemen!

Inga kommentarer: