Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

21 mars 2006

En dag som igår

så var Dotten o jag på Etnografiska Museét. Rekommenderas!

SUPERFINA bilder av Marianne Greenwood samt en massa annat från hela världen. Mycket bilder o material från Sven Hedin o andra upptäcktsfarare, gamla rullar från missionärsarbete i Afrika (113 st missionärer åkte ner; 53 av dem avled av sjukdom; de flesta av deras nyfödda barn dog innan de fyllt 1 år; många led svårt av den utsatthet de befann sig i trots den påtagna överlägsenhet de ändå hävdade, sjukdom o en numerär underlägsenhet samt lokalbefolkningens inte helt vänliga inställning knäckte tydligen mången Gudsman) o mycket annat.

Efter att ha insupit allt detta begav vi oss ner till BABAJANS Etnobar (café o restaurant i muséet) o det var om möjligt ÄNDÅ härligare! Det fanns en CHILLOUT-hörna; en uppbyggd sektion med mattor, låga bord o massor med kuddar - bara att kränga av sig pjucken o gotta in sig med en god Mulligatawnysoppa o bröd från Saltå bageri! Snacka om NAJS!

Även utsikten var hänförande; glasväggar ut mot gården som sommartid är belamrad med gäster vid såväl bord som utlånade filtar på gräset. Igår lyste solen o snön gnistrade, men jag tänkte på sommaren o gräset o kunde NÄSTAN höra vinden prassla bland löven.

Nu har tajmern pipit på mig o jag måste ta mig ner till tvättstugan.

AJÖ!

1 kommentar:

Ellis sa...

Låter helt underbart!