Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

17 september 2008

Herr Roos!


Kolla, vad jag kunde gå o hämta på biblan igår! För den som inte har falkögon så är det BERÄTTELSEN OM HERR ROOS av HÅKAN NESSER*, den tredje eller förhoppningsvis andra boken om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i gips samt kriminalinspektör Eva Backman utan gips (*fniss*) ute på nya äventyr.

YES!

Men först ska jag lyssna klart på MICHAEL CONNELY, ännu en Harry Bosch-deckare - DÖDENS STAD*. Mycket bra o välskrivet, som alltid. O sen har jag YTSPÄNNING av AINO TROSELL* oxå som jag kanske klämmer innan herr Roos - beror på vad som drar mest.

AJÖ!

*Ante Valdemar Roos, 59-årig ekonom med pyrofil läggning, Anna Gambowska, 20-årig flicka på glid, kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i gips, kriminalinspektör Eva Backman utan gips. Det är några av personerna i Nessers tredje roman om Gunnar Barbarotti och hans poliskolleger i Kymlinge någonstans i Västsverige. Ett falurött torp mitt i skogen och en lång kedja av hotell, motell och bensinstationer på sträckan mellan Kymlinge och Maardam är spelplatsen.

*På nyårsdagen blir Harry Bosch ombedd att uppsöka en man som har hittat benresterna av en tolv-årig pojke i skogen bredvid motorvägen utanför Los Angeles. Liket begravdes tjugofem år tidigare och fallet betraktas som iskallt. Men Harry Bosch påminns om sitt eget mörka förflutna och kan inte släppa det. Han lyckas spåra pojkens identitet och rekonsturera hans tragiska liv. Då misstankarna riktas mot en man som tidigare dömts för pedofili uppmärksammas fallet i media och detta får förödande konsekvenser för utredningen. Bosch måste också gå extra försiktigt fram då han inleder ett förhållande med den nyanställa kollegan Julia Brascher, som också dragits in i jakten på mördaren.

*Det skulle bli en vanligt rutindyk för Deep Seahorse. Ett bra tillfälle att komma ifrån besvärliga förhållanden i land och tjäna pengar - ingenting mera. Men det blir helt annorlunda, först för fyra av de fem dykarna när de upptäcker vem den femte deltagaren är! Sedan när uppdraget plötsligt förändras, från en enkel inspektion till något helt annat, och de hamnar i en mardröm hundra meter under Norsjöns yta, där ingen av dem räcker till. I den trånga dykarklockan framtvingas konfrontationer av det slag som avslöjar bråddjup inom människor.


PS - Färgerna jag valde till texterna är (såklart) de jag har på mig idag.

Inga kommentarer: