Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

26 september 2008

Korsord

Jag är inne i en korsordsfas - DNs söndagskryss närmare bestämt. En söndag för ett tag sedan så tyckte Livet att det kunde vara på plats med en DN i brevlådan - trots att jag inte alls är prenumerant, o sen var jag fast.

Till en början så hittar man INGENTING som går att lösa; t o m 2-rutorna eller 3-rutorna synes helt omöjliga, men så löser man första ordet o sen kan man ju inte annat än att fortsätta.

DNs söndagskryss är synnerligen prisvärda - de håller en hel vecka. Idag, fredag, är det snart dags för ett nytt kryss igen o jag har löst ungefär 85% av förra veckans kryss. Men svårt är det! O underbart långsökt. Enar Åkered är fortfarande en av korsordskonstruktörerna o det hörs ju bara på namnet hur klurig han är. Jag sitter o svettas o kliar mig i huvudet o våndas o slår i både korsordslexikon o Nordisk Familjebok (Internet tar jag av princip inte till förrän jag gett upp, vilket endast inträffar om jag missat att köpa tidningen med lösningen i). Ibland lyckas jag inte klämma ett enda ord under en sittning, men så helt plötsligt - som i ett trollslag - så uppenbaras antingen en ny möjlighet (medelst suddning) eller så faller ett ord på plats, o lyckan är fullständig!

Åh, vad det är HÄRLIGT med korsord!

Idag roade jag mig med att titta i synonymdelen av mitt kordsordslexikon (som i ärlighetens namn skulle behöva förnyas enär den är från förra seklet minsann! Det gäller bara att hitta ett som passar mitt kynne; en del lexikon är fullständigt omöjliga att slå i) o undrade i mitt stillade sinne (efter en synnerligen lyckad sittning) vilka synonymer som kommer först respektive sist - alltså; hur ordnar man synonymer egentligen? O kunde det månne ha en fördold mening (som somliga är så förtjusta i, jag t ex)?

Första ordet var FRÖ
Sista ordet var ENORM

Aaah... man kan inte annat än fröjdas å det skrivna ordets magi.

Inga kommentarer: