Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

17 september 2008

Tycka synd om

Intressant det där att "man inte får tycka synd om sig själv". I ordboken betyder "tycka synd om" att "anse att någon har det svårt och ge denna sympati". Om man ser en annan människa som lider så går det alldeles utmärkt att tycka synd om; det t o m förväntas att man SKA sympatisera med de som har det svårt. Den person som helt kallhamrat kan stå bredvid o säga "ojdå, en tsunami - en massa vatten, det är väl ingenting att bråka om" får ju inte direkt några pluspoäng varesig i himlen eller på jorden.

O det är ju en väldigt BRA mänsklig egenskap, empati - det står det t o m i ordboken att det är!

För ordningens skull får vi väl bena upp skillnaden (o likheten) mellan SYMPATI o EMPATI:
  • Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen.
  • Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.
Såväl empati som sympati kan alltså räknas till de positiva mänskliga egenskaperna. Men för att återgå till inledningen så verkar detta INTE gälla om man hyser sådana känslor för sig själv. Min fråga blir då sålunda:

- Vem vet BÄTTRE än jag själv om jag lider eller har det svårt?

Jag bara undrar.

Det tål att sägas en gång till, o hörgre den här gången:

- Vem vet BÄTTRE än jag själv om jag lider eller har det svårt?

Om man dessutom antingen har ont inuti o det faktiskt inte syns utanpå eller bara är av den sorten att man inte vill skylta med sitt inre - vem ska DÅ veta när det känns helt outhärdligt?

VA?

2 kommentarer:

camilla sa...

Du har en poäng.
Kram

agata sa...

Japp. Så är det. Jag känner därför både sympati och empati med mig själv medan jag fortsätter hosta.