Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

10 oktober 2008

Interiör

Här har vi SALONGEN, som den säkert benämndes då det begav sig. Numera är det mitt arbetsrum med finfin utsikt o ständigt ljusinsläpp, trots norrläge!


En del gamla skåp finns kvar, bl a det här linneskåpet som verkligen innehåller linne!

I alla lägenheterna finns EN kakelugn kvar (det finns dock märken i golven i samtliga rum från alla de kakelugnar som ursprungligen värmde upp lägenheterna) o ALLA är olika! Min är vit. Dessutom har jag lärt mig någonting intressant rent byggnadstekniskt; i gamla lägenheter finns ofta många dörrar (i min hall t ex finns 6 st!) o det var för att man skulle kunna stänga av de utrymmen man för stunden inte använde o därmed inte behövde värma upp; t ex sovrummen om dagarna. Listigt, va?

Finfina trägolv som man vill klappa snällt på.

Här den båtformade entrén med 2 av sina 6 dörrar. Den stiliga malmkronan har jag fått överta från mina föräldrar o om jag inte är helt fel ute så hängde den i den makalösa våning som mina farföräldrar bodde i när jag var liten; 350 m2 med kungsbalkong! I Uppsala. Lovely.

I köket kan man såväl höst som vår drabbas av discofeber framåt 11-tiden på dagen. Övriga årstiden når solen inte in i den optimala vinkeln för att detta nostialgiska ljusfenomen ska kunna inträffa.

Burksamling i köket - inte kan man väl ha för många tjusiga burkar?

Entrédörren - jag har målat mönstret på vanlig målarplast som jag sedan klistrat upp på glaset. Nyligen hittade jag en gammal tapetbit inne hos grannen med orginalmönster från 1911(!) som jag ämnar mig att använda till ny dörrprydnad.

Här är min säng o mitt slott! Slottet har jag målat direkt på väggen; det är ursprungligen en bonad ur en handarbetstidning från 70-talet som jag förstorade upp o sedan överförde till väggen. Synnerligen petigt göra, men ack så roligt! Jag vill måla flera saker på väggarna!

3 kommentarer:

tavelhus sa...

Vilken fin gammal lägenhet du har! Gillar din slotts-väggmålning!
m

agata sa...

Så kul att se ditt hem! Vilka vackra jugendljusstakar på kakelugnen (som också var väldigt fin!)

Gillar dina fina tossor också!

makiato sa...

Väggmålningen är jättefin! Verkar vara en stor och fin lägenhet du har.