Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

06 november 2008

Dan före dan före köpstoppsdan

Jodå, I'm still on!

Det är rysligt intressant att försätta sig i sådana här situationer. Jag brukar ägna mig åt experiment av den här sorten; ifall det känns obehagligt (vilket det ofta gör med ny modigheter, enär självvalda) så brukar jag säga till mig själv:
- Det här är bara på låtsas; när vi har provat färdigt så får du göra som du vill igen.
O jag går på det varenda gång! Vi kan väl kalla det för avdramatisering.

Jag har redan börjat tänka på hur det kommer att kännas o vilka regler jag tänker sätta upp för mig själv. Eftersom jag gör som jag vill, så kommer jag att hitta på alldeles egna spelregler till mig själv. För mig kommer det här att förutom köpstopp handla om att avsluta projekt o att inte medvetet leta efter några nya. Här är några smakprov ur regelboken:
  1. Inte gå i några affärer alls förutom för att köpa mat*
  2. Inte uppdatera mig på Ravelry (vilket jag annars gör varje dag)
  3. Inte påbörja något nytt projekt förrän jag avslutat ett annat
Här är jag lite kluven; kanske att fönstershoppande är ok - det SKULLE kunna sätta lite piff på bloggandet med bilder av saker som jag INTE har köpt. Men kanske att det är en dålig ursäkt för att få lukta på kakan åtminstone...

Det blir mycket inte-regler; kanske att jag skriver om dem o istället gör dem till "jag slipper att"-regler, det känns betydligt angenämare.

Idag har jag (inte för att "röka så mycket jag hinner innan jag ska sluta") faktiskt varit både på IKEA, apoteket o Body Shop. Så även utan köpstopp hade det inte blivit mycket handlat den här månaden ändå. Men det här handlar ju om PRINCIPER. Eller va? Jag inspirerades av Makiato o köpte 2 st hängförvaringar att lägga halsdukar, vantar o sockor i - o då fick jag även tillfälle att sortera! Det blev inte mycket kvar; ni ser säkert att det saknas en halsduk i den röda sidan!

Nåja, det fattas en YLLE-halsduk... Himla tur att jag har ett fantastiskt rosa garn att göra en av! Köpt på Marias Garn såklart. Jag har hittintills inte hittat något mönster (varken virk- eller stick) som gör garnet rättvisa, men visst brukar det falla på plats efter försök 23?

Min shoppande väninna fru Ö ville INTE vara med på bild!

Däremot har jag börjat avvänja mig; jag har t ex gått förbi PressStop hela TVÅ gånger utan att gå in för att kolla om det kommit någon ny sticktidning! O jag verkligen LÄNGTAR tills på lördag då jag ska börja! (Få se hur det känns framåt onsdag... haha...)

Det känns verkligen som en befrielse att slippa handla - lustigt, det är ju faktiskt ingen som tvingar mig till det.

Oj, nu bleve väl klockan rysligt mycket o jag ska upp TIDIGT imorgon o störta iväg utan frukost! Fast jag kommer att bli väl förplägnad vid ankomsten till morgondagens destination - ALLT FÖR HÄLSAN på Älvsjömässan.

Ajö!

PS - Skulle väl uppdatera mitt TV-tittande eftersom det oxå kommer att stå med på listan över saker jag slipper; idag blev det ingen TV alls, bara halva MONSTER HOUSE på datorn. Riktigt bra, faktiskt - men fråga mig inte varför. Får väl klämma slutet imorgon.

3 kommentarer:

agata sa...

Modigt! Jag ska följa din köpstopptid med intresse.

Beatrice sa...

Jag tycker du är stark som tar dig an ett köpstopp. Lycka till!

Mycket ligger i tänket tror jag. Själv har jag haft mycket begränsad ekonomi tidvis och har då fått dra ner på "allt" och det går faktiskt jättebra. Första tiden brukar vara lite jobbig då jag fått lite av abstinens men sedan tänker man inte ens på det. Biblioteket är en guldgruva att läsa/låna månadsmagasin, cd-/mp3böcker samt vanliga böcker på. Jag la nog rätt mycket pengar på sådant innan är jag rädd =) Nu är det en självklarhet att kika in där nån gång per vecka. Tyvärr har de inga sticktidningar men mönster finns det ju plenty av på nätet.

Det här kommer du att klara galant och jag kommer att följa dig hela vägen.

Beatrice

Anki sa...

Det skall bli spännande att följa ditt projekt!