Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

11 november 2008

Favorit i repris

Patetisk - moi?

Emellanåt känner man sig kallad (eller kanske killad!) att göra sin medborgerliga plikt; i det här fallet lämna blod.

Efter en smärre omväg pga ombyggnad i det tidigare välkänt belägna Vampyr-templet (oh yes; idag är vi SÄRDELES långsökta - NB att vi ICKE kan skylla på blodbrist!) infann jag mig så i den temporära lokalen.

Strax blev jag omhändertagen av en syster, dock inte blodbesläktad då denna bar handskar... (ack o ve; det här börjar anta oanade vidder - man kan väl knappast tala om höjdrekord då det gäller långsökthet, eller?) som raskt placerade mig på härför lämplig brits.

Eftersom det visade sig att det var hela TVÅ år sedan jag delat med mig av min privata Rioja, så vidtog ett antal tester för att se att den, och jag, uppfyllde kraven för avlämnade av privata kroppsvätskor.

  • BLODVÄRDE - 126, vilket var precis över gränsen (jag gick genast ut o köpte blodpudding)
  • BLODTRYCK - Här bör inflikas, att jag vid tidigare besök å detta etablissemang, fått pepåka att jag innehar ett tämligen lågt blodtryck som vanligtvis brukar resultera i att ett omtryck (jaa... heter det inte så?) får göras enär de rara systrarna misstänker fel å apparaturen
  • Nåväl, åter till BLODTRYCKET - det visade sig denna dag nå nya bottennoteringar; 87 över 64

Patetiskt, var ordet.

Nu uppstod en febril aktivitet; systrar sprang om varandra - hur skulle detta fall hanteras? Det konsulterades med äldre kollegor, pannor rynkades o telefonsamtal ringdes.

Själv låg jag på britsen o trallade en stump medelst viftningar med skorna, vilket ytterligare förvirrade bedömningen.
- "O här ligger du o sjunger!", sa en av de små raringarna, något konfunderad över den till synes totalt obekymrade o lågtryckande patienten.

Efter visdomsord från ÖVERLÄKAREN å något förmodligen närbeläget Lasarett, blev lilla hon (dvs jag) helt sonika avrådd från någon tappning; varesig här eller där, o sålunda hemskickad med plåster i armvecket o blåbärssoppa i mugg.

So much for being a good citizen...


Väl hemkommen uppringde jag Sjukvårdsupplysningen för att emotta något gott råd för att HÖJA blodtrycket, något man inte läser alltför ofta om. Den finlandssvenska sjuksköterskan i andra änden gav mig detta råd:

- Tu får dricka mycke våddka, pörja röööka, äta tålig maaat, sluuuta mossionera o salta ådentlitt på maaaten.

Tack för tipset.

Inga kommentarer: