Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

07 november 2008

I elfte timmen 2

Idag har jag alltså köpt en jacka, men det stod på listan över saker jag behöver o som jag tänkt skriva upp på undantagslistan vilket jag alltså härmed slipper. Däremot så hittade jag ett finfint virkmönster till en sjal som skulle vara perfa till det rosa garnet jag försöker göra nånting av.

Nu är det ju bara det, att jag bara får handla fram till midnatt - så ska det bli nån sjal så måste jag slå till - NU! O det är ju inte så enkelt för en sån som mig som vill FUNDERA o BEGRUNDA sina inköp (jag gick t ex ett helt varv på mässan innan jag köpte jackan - det KUNDE ju finnas nån bättre längre fram! Men det gjorde det inte.)

Jag måste oxå skriva ett reglement åt mig själv o eftersom det både är mitt beslut o min blog så gör jag som jag vill. Ann-Cristin (som skrivit boken som inspirerade mig) hade sina regler o jag har mina. Mitt beslut grundar sig dessutom på andra intresseområden än bara köpandet - äsch, kanske lika bra att skriva ner det på en gång:

Mellan den 8e november och den 7 december slipper jag*:
  1. att köpa fler saker; tidningar, garn, tyg, kläder etc - kuligheter, alltså (mat o övriga förnödenheter må givetvis inhandlas). Gäller även fönstershopping - se nedan**
  2. att se på TV
  3. att påbörja något nytt projekt innan jag avslutat ett annat
* visst låter det roligare än "får jag inte"? Detta är även, som så ofta, ett experiment i att förändra sin attityd.

Undantag:
  1. Jag får köpa jeanstyg i stuvbit när det kommer in på Ohlssons igen eftersom BÅDA mina jeans har ramlat sönder i mindre beståndsdelar o är bortom all räddning
  2. Om jag sålt någonting på Tradera så får jag handla för de pengarna (dock efter noggrant övervägande; sova på saken t ex) eftersom kretsloppet då fortfarande är intakt.
  3. Jag får oxå inhandla 1 st pulsmätare eftersom jag redan fått en i födelsedagspresent.
  4. Det går oxå bra att vara med i tävlingar!
  5. Om antalet strumpor skulle understiga 14 till antalet (inte par, alltså) så får nya inhandlas (det är nämligen lite kris på den fronten o frysa om tårna gör ju ingen glad)
**Jag har ännu inte kommit fram till vad som gäller för fönstershoppning, men jag lutar klart åt att låta bli - att dokumentera vad jag SKULLE ha köpt, har det någon funktion mer än att väcka grämelse? O ska jag nu låta bli att köpa så är det väl en god idé att utföra det i så stor utsträckning som möjligt. Alltså - fönstershopping är något jag oxå slipper!

Anledningen till mitt beslut är som sagt inte primärt att konsumera mindre, även om det i sig är både ett berömvärt mål o en god sidovinst, utan att just experimentera o se vad som händer med MIG. Vi är som mobiler som hänger o dinglar från taket o drar man i en tåt så händer det genast saker i nån annan ände, o om jag rycker till i köp-tarmen - vad händer då? Får jag helt spader på att inte handla? Kommer jag att hitta på undanflykter eller kommer det att kännas som en befrielse? Eller blir det månhända lite pyttipanna; lite a värt s a s?

Spännande blir det!

Fler saker jag slipper:

4. att uppdatera Ravelry varje dag o därmed sätta stopp för ytterligare mönsterhamstring - jag får bara använda mig av mönster jag redan har.

5. att läsa veckobrev o erbjudanden från CDON, Discshop, Ginza, Bokus, AdLibris, Knitting Daily m fl. Jag skulle kunna annulera beställningarna av dem, men här väljer jag att ha dem kvar o träna mig i att gå DIREKT i papperskorgen utan att passera LÄS! (Haha, där fick jag till det!)
Nu måste jag bestämma mig för om det blir nån sjal eller inte. Men jag har ju glömt en sak till!

6. att titta på TV! Jag har inget generellt TV-förbud utan kommer att kolla på nätet vad som går o BARA titta på det som jag verkligen inte vill vara utan, o det är inte mycket. (Ikväll tänker jag t ex titta på GARP OCH HANS VÄRLD som jag inte sett sedan den gick på bio o jag tror att det är rätt tänkvärd om jag minns rätt - jag har dock inga problem att stänga av om det 30 min in visar sig vara en B-rulle)

NU ska jag fundera på sjalen! Jag kommer säkert komma på nya tankar eller regler (eller undantag, haha...) under kvällen, men SO LONG så länge!

Inga kommentarer: