Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

20 november 2008

Kathy Reichs


Har precis lyssnat klart på BONES TO ASHES, igen. Vanligtvis brukar jag inte lyssna om deckare eftersom intrigen ju redan är blottlagd. Emellertid innehåller just den här boken karaktärer som grep mig. Jag har beställt den senaste KR på bibblan; DEVIL BONES o hoppas den kommer snart - jag är nr 1 på listan.

Jag insåg att TV-serien som är baserad på böckerna (BONES) fanns att titta på på nätet o tänkte att det vore ju kul om det var nåt att ha. I böckerna är Temperest Brennan (rättsantropologen som historierna kretsar runt) i 40-årsåldern, frånskild nykter alkoholist med en dotter i 20-årsåldern samt en snygg/stygg polisälskare vid namn Andrew Ryan - en härlig karaktär m a o.

Jag borde inte ha blivit förvånad, överraskad eller besviken eftersom jag vet hur TV tänker - men ändå. Tempe har plötsligt förvandlats till en 30-åring (såklart - det verkar vara den ultimata åldern numera) o helt själlös om man jämför med böckerna. Tänk om de hade VÅGAT, bara EN gång - att verkligen göra henne som hon är i böckerna!

Som det är nu tittade jag i 10 minuter, suckade o stängde av. Trist.

Nåväl, tur att det återstår MASSOR av böcker att läsa! Idag började jag på HON ÄLSKADE av Helena Henschen.
Boken handlar om hennes mormor Signe Thiel, dotter till Ernest Thiel (bankmogul i början av förra seklet; ekonomiska svårigheter ledde till att han förlorade sin förmögenhet och svårt skuldtyngd tvingades han 1924 till att sälja bostaden med tillhörande konstsamling till staten, som ombildade fastigheten och dess konst till museum under namnet Thielska galleriet). Ernest förälskade sig i sin hustrus hjälpreda o har i boken precis förlupit hemmet medelst stor skandal.

F ö blir det sockgarnsfärgning idag eftersom jag behöver fler tunna yllesockor o bara har 1 par.

2 kommentarer:

Anki sa...

Jag gillar både Bones TV-serien och Bones bokserien men det är ju helt skilda saker. De första böckerna tycker jag nästan är bäst Monday Mourning och Deja dead. kanske för att de trär intressantare när de utspelar sig i Kanada men jag ser också fram emot den senaste.

Ming Ching sa...

Åh, vad ROLIGT att kunna tycka om båda! Jag FÖRSÖKTE verkligen, men jag förmådde inte.