Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

29 november 2008

Å landet

... finns det glass med Bappelsinsmak! Minns ni varifrån uttrycket härstammar?

Man kan gå promenad ner till ICA o passerar då ån som ännu så här års porlar glatt - ganska tjusigt, va?

Mera vatten, fast åt andra hållet.

Goda tillfällen till att lägga pussel finns oxå - det blev 1½.

O så var det det där med sockorna... Kom ner till hälen innan jag insåg att det är alldeles för mycket jobb o tar alldeles för lång tid med mönsterstickning. Det som känns väsentligt för mig är
  • att sockorna blir varma - check
  • att de går fort att sticka eftersom jag nu bara har 1 par
  • att de är förstärkta undertill så de inte går hål på dem genast - check
Nu ser planen ut som följer; det blir vriden resår ner till hälen, förstärkt häl + undersida (slätstickning m lyft av varannan m på rätsidan samt 2 kompletterande varv efter vart 4e v eftersom detta sätt blir tätare än vanlig stickning - comprendo?) o vriden resår resten av foten, ovansidan alltså.

O hur går det med köpstoppet? Jodå, å landet är frestelserna ytterst få - den STORA STADEN lockade dock med nyöppnade Röda Korsetlokaler, men jag lyckades sova på saken o bestämde mig för att avstå.

Väl hemkommen behövde jag dock en bok - nåja, BEHÖVDE var väl att ta i... men det fanns bara 1 bok inne på biblan jag ville läsa o det var inte på mitt bibliotek o jag tänkte att om jag hittar en ANNAN Kathy Reichs i nån secondhand istället för att åka tunnelbana o betala ungefär samma summa, så må väl det vara hänt?. O *vips* så hittade jag (såklart) nånting jag ABSOLUT behövde! O det gjorde jag faktiskt:

Jag har 11 gröna assietter från Gefle Porslin (eller vad det nu kan tänkas heta) som jag använder till kalas. 11 st är för lite o jag får ständigt komplettera med svarta assietter från IKEA o även om jag vurmar för kulturkrockar så är detta en synnerligen opassande allians. Därför bleve jag så glad när jag hittade hela FEM assietter till! Efter en stunds betänkande så köpte jag dem eftersom jag faktiskt behövde dem o de är ytterst sällsynta - har faktiskt ALDRIG sett några.

Även om nu detta kan synas som ett avsteg från den köpsnåla vägen, så är undantagen nog så viktiga när man experimenterar - hur känns det idag t ex? Jo tack, bara bra. Jag känner mig nöjd med mitt inköp o hade säkerligen ångrat mig gruvligt om jag låtit dem stå kvar.

Mitt köpstopp handlar ju mest om att bli medveten om hur jag tänker när jag vill handla, varför jag handlar o hur jag köpslår med mig själv - vad jag i stunden anser mig behöva. Mitt syfte med köpstoppet är bl a att träna mig i att VERKLIGEN ta reda på mina motiv! En köpdetektiv sålunda, eller kanske dedektiv som jag trodde det hette som liten.

Inga kommentarer: