Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

08 november 2008

Lördagsreflektion

Jag satt faktiskt uppe ända till kvart i tolv o tittade klart på GARP. Den VAR just sådär bra som jag trodde! Lite lagom knasig, ganska sorglig bitvis men härlig - speciellt den unge mannen med sitt självklara "The first time I saw you I wanted to be your lover"! Najs.

Hursomhelst så väcker även den tankar; jag vill vara som Garp! Sådär barnsligt glad över alltings varande o med en självklar inställning till att allting är möjligt. Jag har förvisso 2 personer i min omgivning som är glädjens/möjligheternas mästare så jag får lära mig av dem. O även om jag först tycker att det känns tråkigt att INTE vara som Garp, så inser jag raskt att jag faktiskt ÄR det - fast på mitt sätt. Mera sånt!

Nu har jag läst klart KÖP INTE DEN HÄR BOKEN - rekommenderas varmt! Väldigt lättläst o väcker upp så många tankar o funderingar. Till min stora glädje ville Dotten låna o läsa o eftersom jag plöjt igenom den ganska raskt så finns tid kvar till det innan låneperioden går ut.

En av anledningarna till mitt köpstopp (hm... jag måste nog hitta på ett bättre ord för vad det är jag håller på med eftersom det faktiskt innefattar mer än bara köpstopp, men det får gå sålänge - just nu har jag mer jag vill berätta) är att behärska mig. Att köpa handlar för mig mycket om att vilja ha, o häromdagen så var jag duktig o behärskade mig sålunda: Jag fick 2 mejl från biblioteket om reserverade böcker som kommit in. Den jag helst ville läsa var TILL DESS DIN VREDE UPPHÖR av ÅSA LARSSON men köpstoppsboken hade kommit in först o borde sålunda läsas först. Först ville jag hämta BÅDA böckerna o GENAST läsa Åsas eftersom den drog mest, men då lyckades jag hejda mig själv o inse att listigast vore att först hämta KÖP, läsa den o SEN hämta ÅSA för att därigenom förlänga lånetiden (båda böckerna står på reservationslistor så man kan inte låna om dem).

Eftersom jag känner mig själv hyfsat väl, så kan jag tillåta mig att spekulera i hur det troligtvis hade blivit om jag följt min första impuls: jag hade säkert börja läsa ÅSA, men med ganska stor sannolikhet inte blivit lika inspirerad till TV-avhållsamhet som av KÖP o därigenom förkortat lässtundera på kvällen vilket i förlängningen inneburit att det tagit LÄNGRE tid att läsa ÅSA o att tiden till KÖP begränsats o kanske t o m blivit noll o intet - o att jag därför inte läst den ALLS o då inte suttit här o skrivit, eller infört köpstopp! Se där, vad lite eftertanke (eller snarare förtanke) kan leda till!

Sålunda är jag väldigt glad att jag tänkte efter före.

Nu ska jag berätta vad jag gör för miljön:
  • jag sopsorterar (papper, kartong, glas, plast, metall)
  • färgat papper återvinner jag genom att dela i mindre bitar o använda som kladdlappar - sen går de i pappersåtervinningen. Som varandes estet lämnar jag de vita papperna direkt eftersom de inte är lika tjusiga
  • jag har 3 st eldosor med avstängningsknapp (en till datorn, en till symaskinerna o en till stereon) så jag kan stänga av ALLT - nej förresten jag har FYRA! En till TVn oxå. Videon får stå på eftersom den har tidsinställning o även används som klocka om natten
  • jag lånar ALLTID på biblioteket i första hand om det är möjligt - det är rysligt praktiskt att reservera böcker o dessutom går den tian till Bibliotekets varande; jag har själv bidragit med uppemot 500 kr genom åren o då jag har alltså läst 50 böcker till det facila priset! Det känns oxå bra att bidra till nånting så fenomenalt bra som Bibliotek. Emellanåt brukar jag åka ner till Stadsbiblioteket o låta mig översköljas av dess arkitektur o OFANTLIGA mängd information, sagor o kunnande - se mitt tidigare inlägg för mer info om du är likasinnad!
  • jag köper nästan alla kläder på secondhand av flera skäl:
  1. det är billigare = fler kläder för mindre peng (jag lessnar dessutom rätt fort på mina kläder o roterar dem, dvs lämnar tillbaks till Stadsmissionen)
  2. det är roligare (man vet aldrig vad man kan hitta - för det mest ingenting, men när man hittar nåt så känns det så mycket roligare)
  3. det finns vanligtvis bara EN av varje (till skillnad från ALLA andra affärer där det finns 3000 av samma plagg - hur kul är det?
  4. tanken på recycling tilltalar mig - o miljön
  5. det skulle aldrig falla mig in att betala 3000 kr för ett par jeans - ÄVEN om jag hade pengar därtill! Fullkomligt befängt med tanke på den verkliga produktionskostnaden. (Här tangerar vi ämnet "märkeshysteri", men det får bli ett senare inlägg)
  • jag har ingen bil, mest av ekonomiska skäl - bor man i stan så behövs det faktist inte. Jag kan ta mig nästan vartsomhelst kommunalt o behöver jag nån gång en bil så har jag snälla vänner som lånar ut
  • jag snålspolar, dvs stänger av vattnet så fort jag kan. Jag får direkt dåligt samvete om jag låter vattnet stå o rinna o tänker på att vi ALLA använder SAMMA vatten på hela planeten! Enda undantaget är när jag behöver varmvatten i köket; vi har gamla ledningar o ibland måste man spola en stund för att det ska bli ens halvvarmt.
Tja, det var väl inte mer än så. I vanlig ordning kommer jag säkert på nåt mer om en stund.

Inga kommentarer: