Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

20 november 2008

Nu haver jag färgat!

Nu har jag färgat med Kool-Aid o det gick riktigt bra, med tanke på att det var första gången!

Jag hade redan innan tvättat garnet i såpavatten så nu behövde jag bara blöta det. Jag TROR att jag glömde att vrida ur dem, så de var rätt blöta när jag la ner dem i skålen.

Nåväl, raskt vidare till att blanda färg. Först ut var den gröna kulören. Jag blandade 1 påse med en knapp dl vatten (senare tog jag en hel dl) - visst ser det (inte) gott ut! Ungefär som sånt man häller i avloppet för att rensa det... O illa luktar det oxå; konstgjord lime... HU!

Jag hällde över färgen i en liten flaska för att lättare kunna fördela färgen.

Och så den blå. Hur man kan vilja hälla i sig sån här smörja rent ut sagt is beyond me! Much less give it to your kids! (Här blir jag så upprörd att modersmålet helt raderas ut)


Jag färgade halva nystanen (jag hade 2 st) gröna o halva blå eller turkosa snarare. När färgen var slut upptäckte jag att nystanen fortfarande var helt vita inuti - antagligen för att de från början varit för blöta? Så jag fick blanda till 2 påsar till (med 1 dl vatten) o sen doppade jag nystanen i glasen samt faktiskt hällde färg i mitten av ändarna av nystanen för att få in färgen ordentligt.

På med gummihandskar o så kramade jag in färgen så gott det gick. 2 x 2 minuter i micron på nästan max-värme. När jag sköljt dem insåg jag att jag absolut INTE ville vänta jättelänge på att det skulle torka innan jag kunde börja sticka, så jag härvade helt enkelt upp garnet (vilket jag oxå insåg att jag kan göra INNAN jag färgar nästa gång!). Så nu hänger det på tork i badrummet.

Tjusigt, va? Jag tror att det blir JÄTTEFINT! Det var lite vitare inuti, men inte mycket.

2 kommentarer:

agata sa...

Jättefint!

Jag råkade ut för samma, vita innandöme nä jag skulle färga med ullfärg. Dessutom ville jag försöka undvika det melerade, så jag höll på och försökte göra härvor som jag sedan delade upp i olika högar i formen som jag använde. Det var lite knöligt och det krävs nog en del övning för att få det riktigt bra. Men det var roligt!

Ming Ching sa...

Ja, det blir nog härvor nästa gång o kanske TRE färger!