Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

16 januari 2009

Köpstopp

Jodå, köpstoppet är över - det slutade den 8 december. Däremot har jag inte summerat upplevelsen o innan jag sliter mig från datorn för att sticka klart 2:a mudden till mina gröna sockor (o därmed kunna börja på det nya garnet!) så tänkte jag skriva lite om det.

Kort version: Köpstopp = bra.

En något längre version låter ungefär såhär: Mycket intressant upplevelse.
FÖRDELAR:
  • rätt många kronor över i plånboken i slutet av månaden!
  • insikt om när, var, hur o varför jag handlar
  • SKÖNT att slippa handla!
  • bra sätt att gå igenom o göra nåt av allt material som redan finns här
  • tidsbesparande, man får mer över till annat
  • skönt att inse att man inte MÅSTE handla, att det GÅR att låta bli (nu är jag ingen shopoholic, men det finns nåt lätt berusandei att handla, både IRL o på nätet)
NACKDELAR:
  • att inte kunna färdigställa ett projekt pga materialbrist (detta kan man dock göra undantag för eftersom färdigställande alltid är av godo)
  • man får vara sträng emot sig själv o emellanåt ta sig i örat o bokstavligen DRA sig bort från både skyltfönster o internetsajter - att LÅTA BLI är en träningssak, o rät mycket träningsvärk blev det allt...
Att man skulle "missa" nåt kap pga köpstopp (vilket jag själv ständigt hade som argument för att ta återfall) stämmer inte - om man inte SKA shoppa så kommer man inte heller att se allt det där som man tror sig gå miste om. O man överlever faktiskt även detta.

Själv funderar jag på att ta mig en "vit" månad emellanåt, kanske redan i februari? (Inte för att den månaden är kortast utan för att den kommer härnäst.) Man kanske t o m kan ha köpstopp varannan månad - då skulle man gå o LÄNGTA halva året, o det är ju inte dumt! Som HasseåTage sa:

"Längtans blomma gör sig bäst långt bort"

3 kommentarer:

tavelhus sa...

Vad duktigt av dig! Skulle nog ha svårt att klara av köpstopp själv. Tänk alla loppisar....

Anonym sa...

Du verkar klok som en räka, som min gamla mor skulle sagt!
KLURT

camilla sa...

Jag tycker att det är bra med köpstopp, men vet ju inte vad jag talar om, eftersom jag inte testat själv. Inte aktivt, i alla fall. Det svåra verkar vara att bestämma sig för vilka undantag man får göra - mat, bensin, räkningar... något mer?
Jag som ju bor på landet har i och för sig inga problem med skyltfönster (men jag har internet... he he).
Kram C