Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

23 januari 2009

Socks

Nu har jag fastnat i sockträsket. Aj då... De första sockorna jag stickade klart (förutom ett par JÄTTEFULA i Fabel som inte är bevärdigade att vara med på bild - det var garnet som var fult, stickningen var MVG) var de gröna som jag färgade själv (jag har dessutom fastnat i Kool-Aid-färgnings-träsket) o som jag stickade efter Back To Basics från Knitty.


De var roliga att sticka o jag lärde mig dessutom hur man lägger upp enligt Magic Cast On-tekniken som jag numera kör som standard. Emellertid så blev de lite stora; 60 maskor är alldeles för generöst för mina frökenfötter. Sockorna håller dock ihop sig efter tvätt.

Sockor #2 gjordes således mindre, bara 52 maskor - röd/orange variant. Helt enligt konstens alla regler - Universal Toe-up Sock Formula, även detta mönster från Knitty. Jag gjorde sockan helt slätstickad med vriden enkel resår (stickad från avigan) o även om sockorna sitter som en smäck (just i detta nu faktiskt) så känns de lite tråkiga. Så jag tänker ge mig på att blinga till dem lite; nån sorts broderi kanske?

Sockor #3 som påbörjades igår blir STÖRTFINA! Det är Brainless som jag hittade på Ravelry. De blir tjusigt turkos-lila. Jag har även här minskat till 52 maskor vilket innebär en del pet för att få ihop mönstret, men jag GREJAR det! : )


Som grädde på moset har min beställda ljudbok anlänt till biblioteket; Devil Bones - den allra senaste kriminalgåtan av Kathy Reichs. HURRA! Det överväger till stor del att de håller på o bilar i huset intill... HELA DAGEN! De stunder då det blir helt tyst... Aaaah... Som när smärtan eller ångesten helt plötsligt ger med sig, molnen skingras o SOLEN lyser igen! Bliss.
Charlotte, North Carolina. One of the town's oldest neighbourhoods. An underground chamber is exposed in a seedy, dilapidated house with sagging trim and peeling paint...Called to the scene is forensic anthropologist Dr Temperance Brennan. Fighting her claustrophobia, and the unmistakeable sweet, fetid odour of rotting flesh, Tempe descends the precariously steep, makeshift wooden steps. What awaits her below is a ritualistic display: slain chickens and a goat - and a skull, ghostly pale, rests on a pedestal, the lower jaw missing, the empty orbits staring back at her. Two cauldrons stand nearby, beads and antlers suspended overhead.Age, race and sex indicators confirm the skull as that of a young, black female - but how did she die, and when? Then, just as Tempe is working to determine the post-mortem interval, another body is uncovered. The corpse is headless, the torso is carved with Satanic symbols. Led by a preacher-turned-politician, citizen vigilantes blame Devil-worshippers and begin a witch-hunt, intent on revenge. As Tempe struggles to keep her emotions and imagination from running away with her, she makes another chilling discovery. Even she couldn't have predicted where this case would lead, or the shocking secrets it would eventually uncover. And the more Tempe learns, the more she seems to be putting herself in danger...

1 kommentar:

Marias garnhändelser sa...

Välkommen till sockträsket:-)