Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

07 februari 2009

Att göra en Sven-Ingvars

Livet är fullt av Sven-Ingvars; att "börja om från början" sålunda. Min Swallowtail Shawl blev superfin, men liten - för liten. Hittade via Ravelry en tjej som förstorat mönstret till 19 rapporter av grundmönstret istället för 14, med vissa alterationer (man måste bl a lägga till 2 m). Dessutom hade hon bra lösningar på p5tog vilket ju inte är det roligaste att sticka... Själv tog jag en virknål till hjälp o virkade ihop maskorna; hon gjorde (lyft 2m r, 3a tills, dra lyftade m över stickade) vilket verkar som ett lättare alternativ än att använda sig av hjälpverktyg.

Då återstår frågan; ska den fortfarande vara 2-färgad eller ska den bli enfärgad? Det senare är kanske mer praktiskt; funkar till allt s a s - men tråkigt. Blir den flerfärgad så måste såklart färgerna gå i samma takt, dvs röd-orange-rosa-brun alternativt grön-turkos-blå-lila.

Eftersom jag var klar med SS så gav jag mig på Laminaria. Stickade klart första delen o hade just kommit in på den andra då jag insåg att jag kanske skulle provmäta o kolla storleken så den inte blir för liten den oxå. O det blev den. Jag missade helt att läsa i beskrivningen vilka 2 alternativ som fanns o tänkte att den mindre blir lagom. Dumt. Fast å andra sidan så blev det inte så bra med mörkgrönt i mitten. Så det var bara att lägga upp 3m istället för 2 o börja om. Nu i enbart ljusare grönt. O kanske en ljusblå kant.

Inga kommentarer: