Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

11 mars 2009

Vinter - igen!


O så blev det vinter igen. Knappt hinner man stoppa undan yllesockorna, så ska de på igen. Men ganska tjusigt är det med all snö som för en gångs skulle faktiskt ligger kvar även här inne i Kungliga Hufvudstaden. Bilden är från Mariatorget som tidigare hette Adolf Fredriks torg. Namnbytet skedde 1959, i samband med planerandet av den tunnelbanestation som kom att placeras något hundratal meter söder om torget. Lite historisk information såhär på morgonen knyckt från Wikipedia, en outsinlig källa till information.

O lite mer historia, fast av en mer personlig sort - se här, hur jag i unga år redan hanterar såväl skidor som stavar med bravur! Jag minns mycket väl stavarna som var i röd plast o skidorna som var vinröda - mycket tjusiga! Av knäskydden på byxorna kan man utröna att en o annan vurpa tydligen inträffat. O visst ser man en Vasaloppslöpare i vardande!


Haha, måste passa på att återgå till det första stycket o berätta om en torgrelaterad lustighet som jag lyckades åstadkomma alldeles på egen hand häromdagen. Jag befann mig på kuriruppdrag vid Dansmuséet, strax intill Operan. Mitt på torget stod en staty av en konung o jag började genast fundera på vilken av dem det kunde vara. Min första tanke var Gustaf III eftersom det var han som lät uppföra Operan, men personen i fråga satt till häst o det kändes inte riktigt rätt - dessutom hade jag ett svagt minne att G3 nog står staty å annan plats. Hm... vem kan det DÅ vara?

Sagt o gjort, jag trotsade biltrafiken o klev sålunda in till statyn för att stilla min nyfikenhet o fick då det helt självklara svaret Gustaf II Adolf - jag stod ju på Gustaf Adolfs torg!

Jag skrattade gott åt min fadäs o tänkte att "så kul man kan ha åt sig själv"!

Inga kommentarer: