Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

04 oktober 2009

På landet

På landet är saker och ting inte som i stan. Det är mycket som är annorlunda; det finns inga 7-Eleven eller någon tunnelbana om 3 minuter, men det säger ju sig självt och är ett helt annat inlägg.

Det jag tänker på är hur människorna är annorlunda.

Häromdagen gick jag ner till samhället, som består av bensinmack, ICA, pizzeria samt faktiskt en stundom öppen secondhand-affär. Jag gick in i den senare eftersom det tydligen var stundom.

Inne i affären syntes ingen till, men i ett rum på baksidan av huset syntes 3 personer sitta vid ett bord och dricka kaffe. Synnerligen trivsamt såg det ut, vilket jag även påpekade genom öppningen ditin. Jag blev genast inbjuden på såväl kaffe som frallor med skinka, men eftersom jag precis intagit 11-kaffe i mitt nuvarande hem så tackade jag nej. En stunds konversation tackade jag dock jag till, och det var här det intressanta inträffade.

Tyvärr måste jag nu gå ut, så vad det var får ni veta nån annan... nejdå, jag ska berätta.

Värdinnan, tillika butiksinnehavarinnan, presenterade raskt de övriga 2 personerna som "mitt ex" samt "min granne". Jag var inte sen att ta efter (man får ju ta skeden dit man kommer, jasså - seden...) så jag svarade med ett:
- Och jag är Ulla och Görans dotter.

Efter en stunds prat samt inhandlande av en plåtmugg med blåa blommor tackade jag för mig och gick vidare ut i världen.

När jag stängde dörren till affären insåg jag att ingen av oss utbytt några förnamn - den enda jag visste namnet på var innehavarinnan eftersom hennes namn stod på ytterdörren.

Sånt här händer inte i stan.


*

Things are different in the country, and I don't mean the fact that there are no 7-Elevens or subway trains coming every 3 minutes - which although true is quite another post. What I want to talk about is the people.

The other day I walked down to the village (which consists of a gas station, a grocery shop, a pizzeria and a secondhand store which is open now and then). I noticed that today was obviously now and then and entered the store. Inside the store noone was visible, but thru an opening behind the counter I could see 3 people sitting at a table, having coffee.
- How pleasant that looks, I exclaimed and was immediately invited in.

After having declined both coffee and rolls with ham (just having finished my 11-coffee at my present home) I engaged in a little friendly exchange of this and that. The hostess (also the proprietor of the shop) introduced her 2 friends as "my ex" and "my neighbour" and catching on to the manner of introduction I replied:
- And I am the daughter of Ulla and Göran.

After some more talking and purchase of a lovely tin mug with blue flowers I thanked them and took my pace elsewhere. When I closed the door I realised that none of us had exchaned firstnames, the only one I knew was the proprietors whos name was on the door.

These things do not happen in the City, at least not in mine!

Happy hunting, or however you plan to spend your day...

1 kommentar:

Beata sa...

Intressant iakttagelse där!
Kul att du ville vara med på min PIF. För att jag ska kunna fullfölja min del i det hela så behöver jag ditt namn och din adress. Maila gärna din uppgifter till mjia@telia.com
Ha en bra dag!