Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

04 november 2009

To take-off or not take off - that's the question

Läsartoppen på SvD.se toppas idag av Listan över världens läskigaste landningsbanor. Och se, där finns minsann flygplatsen i Lukla, Nepal (som jag till min stora glädje ser numera bär namnet Tenzing-Hillary Airport) där jag 1990 flög tillbaka till Kathmandu efter 3 veckors trekking i Anapurna. Jodå, har HAR sett Mount Everest IRL och det var i sanning mäktigt, minst sagt.

Och de har verkligen hottat upp flygplatsen må jag säga; på min tid var den en grusad bana med rester av missade landning- och avgångar såväl ovanför banan (som slutar i en brant bergvägg) som nedanför. What you see is what you get - landningsbanan slutar där den ser ut att sluta.

*

At TravelAndLeisure.com you can enjoy(?) the List of the World's Scariest Runways. I immediately thought of Lukla, Nepal where I in 1990 flew back to Kathmandu after a 3 weeks of unbelieveable trekking and junglesafari - riding elephants!

And there it was! A scary as ever, although I must say that they've done wonders with the place. In my days the runway was only a dirt path, carefully decorated with carcasses of less successful landings and takeoffs... The landingstrip starts at a steep wall and as for the end of it - what you see is what you get. Enjoy your flight!

Inga kommentarer: