Upplösning

Klicka på en bild och alla bilderna i inlägget kommer upp i högre upplösning
Click any picture and all the pictures in that post will appear in a higher resolution

28 november 2010

Adventsrapport - del 1

Då mörkret redan sänkt sig över staden så kommer detta reportage av ljussättningstekniska skäl att uppdelar i inte mindre än 2 delar - fortsättning följer sålunda imorgon.

Idag har jag julat mig. Jag började enligt god sed att gråta en skvätt över Adams Julsång (Det är advent) - kassettbandet den fanns på visade sig befinna sig ända nere i källaren och inte mindre än TVÅ besök har företagits dit idag.

När jag torkat tårarna så vidtog något mindre rörande aktiviteter - en sanning med modifikation eftersom det både rörts ihop och gråtits över bunke.

I köksfönstret placerades dess mondäna julkvistar - julstjärnorna klistrade jag dit alldeles själv.

Julduken är pålagd.

Dagens första köksbestyr: Lussebullar!

Jäsning under nyponrosduk (här borde man kanske ha en mer årstidsanpassad drapering, men nyponrosor funkar faktiskt året om)

En av de saker jag bar upp från källaren var Adventsstaken. Jag hade bara rosa ljus, men i likhet med ovanstående inlägg så fick det gå det med). 2 st hyacinter har stretar i förgrunden.

Ur garderoben i hallen togs sommaridet för småtomtar fram...

Här ligger de väl myssligt, som Nalleminstingen sa!

Se, så glada de blev över att få komma ut!

Och se, så stiligt det blev!

Så var det dax för senap. 1 påse males först i elektrisk kaffekvarn el dyl (min morfar körde BARA med kanonkula, men vi fuskar lite för att spara på tårarna - vi har ju så mycket annat att gråta över nuförtiden)...

... och sedan går man lös med kanonkulan, låter den rulla runt (det kräver en viss teknik för detta), matar med vatten tills grynigheten försvinner. Därefter smaksättes med ättikssprit (24% såklart) och socker. Mycket socker. Därefter fuskar vi en stund till och kör i assistenten tills senapen är fluffig och ljus. Och skånsk!

En kopp äppelglögg i mormors gamla kaffekopp till kockan

Och så var det dax att pensla!

2 favorit-Assar hittade jag i källaren - hahaha! (bilderna går att klicka på om texten synes dåligt)


Ferdich! Vän av ordning noterar säkert att bullarna i år blev russinlösa.

Ännu ett fynd från källaren - ett finfint gammalt skivomslag (en reklamskiva från Mobil!)

Och en annan gammal höjdare!

Jaha, det var väl allt för idag som sagt. Lite återstår tills imorgon - väl mött!
: )

Inga kommentarer: